maandag 15 mei 2017

Groene Buffer in Delfgauw

Oud Delfgauw krijgt eindelijk zijn Groene Buffer, een brede groenstrook, grenzend aan de Reginastraat en de Schimmelpenninck van de Oyeweg. De Groene Buffer wordt ingericht als park waar iedereen gebruik van mag maken. Om doorheen te wandelen en heerlijke noten te verzamelen wanneer het oogsttijd is.

Nadat de gemeenteraad van Pijnacker-Nootdorp een aantal jaren terug op initiatief van D66 besloten heeft om De Groene Buffer tussen de woonkern en het glastuinbouwgebied in Delfgauw mogelijk te maken, is het ontwerp in april dit jaar goedgekeurd door de gemeenteraad.

De familie Sonneveld heeft samen met de Bewonersvereniging Delfgauw aan de raad een plan gepresenteerd voor de herinrichting van het terrein waar nu nog het glastuinbouwbedrijf van de familie Sonneveld in Oud Delfgauw is gesitueerd. Op basis van dit plan zullen een aantal woningen worden gerealiseerd aan de Reginastraat, met daaromheen veel openbaar groen. De realisatie van De Groene Buffer kan nu eindelijk beginnen!

D66 vindt het belangrijk dat er voldoende groen is in de wijken in onze gemeente en wanneer daar geen ruimte voor is dat het groen dichtbij is. In Delfgauw streed de Bewonersvereniging al jaren voor meer groen in Oud Delfgauw. Met het opstellen van het bestemmingsplan voor het duurzame glastuinbouwgebied tussen Oud Delfgauw en Pijnacker deed zich de kans voor om hier een groene buffer te realiseren. Door een brede groenstrook tussen het duurzame glastuinbouwgebied en de woningen in oud Delfgauw te realiseren wordt de leefbaarheid verbeterd. Doordat moderne glastuinbouwbedrijven steeds grotere kassen bouwen, soms wel tien meter hoog, bestond het risico dat er een grote glaswand zou worden gerealiseerd met veel lichtvervuiling voor de omgeving. Nu de Groene Buffer wordt gerealiseerd zullen de bewoners in oud Delfgauw niet meer uitkijken op grote kassen en veel minder hinder ondervinden van de glastuinbouw. Maar niet alleen in oud Delfgauw grenzen de woningen aan de duurzame glastuinbouwgebieden. Het voorbeeld in Delfgauw heeft een vervolg gekregen in Pijnacker Zuid, waar ook een Groene Buffer wordt gerealiseerd. Op deze manier wordt Pijnacker-Nootdorp steeds meer een dorp waar het groen nooit ver weg is.