woensdag 6 februari 2019

Vragen over Europese verkiezingen

Van onze Facebook pagina:

Na een volle maand waarin besloten is over een nieuw leven voor CulturA, een nieuw gebouw voor IKC Regenboog en een nieuwe Jan Janssenhal, heeft Daniël de Wolf de besluitvormende vergadering afgesloten met enkele vragen voor het college over de verkiezingen van het Europees Parlement.

Wist u dat niet-Nederlandse EU-onderdanen die in Nederland wonen ervoor kunnen kiezen om op een Nederlandse kandidaat te stemmen? De gemeente is verplicht deze mensen actief aan te schrijven om ze hierop te wijzen, en het was ons opgevallen dat de openbare publicaties hierover in het Nederlands waren!

De burgemeester was blij verrast om aan de hand van onze vragen dieper in deze materie te duiken, en het blijkt dat wij 737 niet-Nederlandse EU-onderdanen in onze gemeente hebben, die voor een Nederlander willen stemmen. Zij gaf ook toe dat het tot nu toe altijd de gewoonte was om de publieke berichtgeving hierover uitsluitend in het Nederlands te doen, een gewoonte die nu heroverwogen is. Het resultaat voor dit jaar? Engelse berichtgeving op de gemeentelijke website… en wie weet is over vijf jaar alle berichtgeving tweetalig.