vrijdag 8 mei 2020

D66: Geen coronaboetes voor samenwonende studenten of collega’s

D66 wil dat handhavers geen coronaboetes uitdelen aan samenwonende studenten of collega’s die onder één dak leven. In verschillende steden kregen huisgenoten die samen in hun tuin of op hun balkon zaten flinke bekeuringen. “Je beboet geen gezin dat samen op de bank zit. Beboet dan ook geen huisgenoten,” zo luidt de oproep van de D66-fractievoorzitters uit 32 Zuid-Hollandse gemeenten, waaronder Pijnacker-Nootdorp.

De standaard noodverordening gaat uit van huishoudens die alleen bestaan uit ouders en (klein)kinderen. Vijf Leidse studenten kregen een boete van 400 euro per persoon, omdat ze samen op hun balkon zaten. Studenten vallen niet onder de definitie van een gezamenlijk huishouden, waardoor ze strafbaar waren in hun eigen huis. Dit lot kan ook samenwonende broers en zussen treffen, collega’s die in één huis wonen of gescheiden partners die nog wel onder één dak leven.

Eén adres, één huishouden

De oplossing ligt volgens de D66-fractievoorzitters binnen handbereik: de noodverordening verandert in deze coronaperiode best vaak, dus de politiek kan dit probleem snel en eenvoudig veranderen. Als de definitie gaat luiden dat iedereen op hetzelfde adres een gezamenlijk huishouden vormt, is het probleem uit de wereld. Dat voorkomt onnodig boetes en een hoop frustratie, en zorgt voor duidelijkheid en regelgeving die geen leefvormen uitsluit.

Schrijf geen boetes

De D66-fractievoorzitters willen voor het vervolg van de coronacrisis voorkomen dat dit soort boetes worden uitgedeeld. Inwoners die in de huidige regels strafbaar zijn in hun eigen huis wonen vaak klein en delen soms hun keuken, badkamer of zelfs de woonkamer. Ze hebben niet de luxe om altijd 1,5 meter afstand te houden.

33 D66-fracties

Deze oproep doen de fractievoorzitters van D66-fracties uit 32 Zuid-Hollandse gemeenten, te weten (in alfabetische volgorde):

en de provinciale D66-fractie (Ria Oosterop)

Leefomgeving, Leefbaarheid en Veiligheid

D66 vindt het belangrijk dat inwoners worden betrokken bij het beleid van veiligheid en leefbaarheid in hun straat, wijk en binnen de gemeente. Om veiligheid en leefbaarheid in de toekomst ook zo te houden, zullen gemeente, politie en inwoners hierbij gezamenlijk de verantwoordelijkheid moeten nemen.