Jaap van Staalduine

Voormalig wethouder van Pijnacker-Nootdorp, 2010 – 2018.

Jaap van Staalduine zat van 1978 tot 1982 voor D66 in de gemeenteraad van (toen nog) de gemeente Pijnacker. De fractie bestond uit twee personen, op een gemeenteraad van 17 personen. Er waren meer dan tien commissies en dat betekende dat de twee leden van de D66 fractie kampten met een overvolle agenda. Een boeiende, maar zeer intensieve periode, en na vier jaar moest Jaap besluiten te stoppen omdat het raadswerk niet meer te combineren viel met zijn werk en opgroeiend gezin.

Na zijn studie sociale geografie/planologie aan de universiteit van Utrecht kwam Jaap in 1974 in Pijnacker wonen. Hij werkte bij het ministerie van VROM, in diverse functies, laatstelijk als plv directeur Risicobeleid. In Pijnacker en Delft heeft hij meerdere bestuursfuncties uitgeoefend, te weten secretaris van het Prot Chr Basisonderwijs te Pijnacker-Oude Leede; scriba van de Gereformeerde Kerkenraad van (toen nog) Pijnacker-Nootdorp, voorzitter van de CLD scholengemeenschap Delft en voorzitter van de Interkerkelijke Stichting Seniorenhuisvesting IKS. Jaap is getrouwd, en heeft 4 kinderen, en inmiddels 5 kleinkinderen.

“Ik heb Pijnacker zien groeien van een kleine plattelandsgemeente tot de gemeente Pijnacker-Nootdorp  die het nu is, met al bijna 50.000 inwoners. Toch is de schaal nog steeds kleinschalig waar ik me heel goed thuis voel. Dat komt ook door het bloeiende verenigingsleven in de gemeente. Een hoogtepunt van het jaar is bijvoorbeeld altijd weer Koningsdag. De Oranjevereniging verzorgt dan steeds een prima programma met voor elk wat wils.

Pijnacker-Nootdorp is een mooie gemeente in het groen. Binnen een paar minuten ben je in het buitengebied en kan je genieten van de schoonheid van de Ackerdijkse plassen, of van de echt Hollandse omgeving van Oude Leede. De Dorpsstraat van Nootdorp, met de kerk en het raadhuis, is voor mij ook favoriet.

Pijnacker is daarnaast zeer centraal gelegen. De hoogwaardige stedelijke voorzieningen van Rotterdam en Den Haag zijn goed bereikbaar, en heel dichtbij zijn ook de duingebieden en het strand. Het natuurgebied Meijendel is prachtig. We zijn er vaak met de kinderen naar toe gefietst, en het strand daar is heerlijk rustig.